donderdag 16 januari 2014

Recensie Liefde half om half / Rick Engelkes Producties

Komisch gebekvecht van drie stellen

Cast Liefde half om half. Foto Michel Porro

“Kantoorcasanova” Peter (Kees Boot) zit in zijn onderbroek onderuit gezakt op de bank, terwijl zijn te luid Limburgs pratende vrouw (Lone van Roosendaal) een huilende baby probeert te sussen. In het huishouden ernaast vlucht Titia (Henriëtte Tol) naar de keuken om haar man (Rick Engelkes) te ontlopen.
In Liefde half om half, naar Alan Ayckbourns How the other half loves (1969), lijkt het liefdesgeluk zich vooral buiten de deur af te spelen. Het overspel begint met een avontuurtje tussen Peter en Titia, waarbij ze de naieve Jasper (Jelle de Jong) en verlegen Elzelien (Camilla Siegertsz) als alibi inzetten. Het spektakel eindigt met de traditionele chaos waarin iedereen het met iedereen lijkt te doen.
Marjolein Ettema ontwierp voor de klucht het bekende huiskamerdecor, dat ze met oranje en groene designstoelen, telefoons met draaischijven en gekleurde glazen volledig inrichtte naar de periode waarin Ayckbourn zijn stuk schreef. Ook de nieuwe vertaling van casting director Marc van Bree past in dat tijdsbeeld. Hij laat de stellen met gulden betalen en tipsi worden van de shandy.
Origineel aan het stuk is dat de drie stellen in deze huiskamer niet alleen met elkaar, maar ook naast en door elkaar heen bekvechten. Hoogtepunt is het tweede bedrijf waarin de zes acteurs aan één tafel twee verschillende etentjes houden.
Het is een ingenieuze constructie, die regisseur Job Gosschalk met zijn acteurs toch steeds helder weet te houden. Al gaat de daarvoor opgebrachte concentratie vaak nog ten koste van lekker komisch spel. Alleen Siegertsz voelt zich al vrij genoeg om als de “grijze muis” van het gezelschap de show te stelen. Ze maakt van Elzelien een nagelbijtend, onaangepast kindvrouwtje, dat zich op de tien meest originele manieren door een vintage bamboegordijn wurmt.
Liefde Half om Half, gezien 15 jan, oude Luxor Theater, Rotterdam, tournee t/m 25 april.