maandag 23 december 2013

Recensie Madame Rosa / Nationale Toneel

73-jarige Anne Wil Blankers als waardige prostituee

Aziz Akazim en Anne Wil Blankers. Foto Kurt Van der Elst














Groot applaus zaterdag bij opkomst van Anne Wil Blankers in de Haagse Koninklijke Schouwburg. Op de plek waar de 73-jarige actrice 50 jaar geleden debuteerde ging de tournee van haar jubileumvoorstelling Madame Rosa van start.

Erg klaterend is die opkomst trouwens niet. In bloemenjurk en steunkousen strompelt ze het podium op. Ze speelt de joodse prostituee Madame Rosa, uit het gelijknamige toneelstuk van de Franse theatermaker Xavier Jaillard. Na een leven van vervolging, tippelen en opvang van talloze hoerenkinderen is die aan het eind van haar krachten. Blankers geeft de Madame steeds meer nerveuze trekjes en wezenloze blikken, maar bewaakt met stevige stem en opgeheven hoofd ook haar waardigheid.


Tussen de scenes door blikt Rosa's dierbaarste oppaskind Momo (Mohammed Azaay) als volwassen man terug op hun laatste weken samen. De tengere self-made acteur Aziz Akazim (1992) speelt Momo als 16-jarige. Hij verrast met kinderlijk naïef spel, vet Marokkaans accent en goed getimede komische versprekingen. Samen met zijn licht fundamentalistische vader (Mohammed Azaay) en rationele Joodse dokter Katz (Stefan de Walle) zorgt hij voor de nodige lucht in het rauwe drama. Misschien is dat open doekje over vijftig jaar wel voor hem.

Madame Rosa, Nationale Toneel. Gezien: 22/12 in Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Tournee t/m 9/3.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen