donderdag 25 april 2013

De Pit en De Factory

Op zoek naar jonge spelers en fris publiek

"Het is tijd voor verandering, een nieuwe fase / Het hele zooitje wordt gloednieuw leven in geblazen". De vrolijke singer-songwriter Micha Ghorghy (23) verwoordt het goed op de 'launch party' in Frascati van een nieuw ontwikkelingsplatform voor jong Amsterdams theatertalent. Met een zaklamp onthulde Wethouder Kunst & Cultuur Carolien Gehrels  de naam: Factory. Vernieuwing en verjonging van cultuur is het parool. Eerder deze maand ging al  een ander cultureel jongerenplatform van start: De Pit, dat de Amsterdamse jeugd wegwijs wil maken in het culturele aanbod. 

Beide initiatieven zijn een gevolg van strategische allianties die Amsterdamse theaters en gezelschappen met elkaar zijn aangegaan om sterker te staan in het nieuwe 'kunstenplan'. De Pit werd opgericht door medewerkers van het opgedoekte Rozentheater, die op het gebied van theatereducatie en -participatie gingen samenwerken met onder meer Theater Bellevue, Jeugdtheater De Krakeling en de Toneelmakerij. De Factory ontstond dan weer uit een samensmelting van het ontwikkelingstraject van theatercollectief Likeminds en de afdeling Jongerenproducties van Frascati. 


De Factory moet een plek worden waar jonge talenten zich ontwikkelen tot professionele theatermakers. In een driejarig traject  kunnen elk jaar zo'n veertig talenten tussen 16 en 23 jaar  instromen. "In die tijd volgen ze workshops, worden ze gecoacht en maken ze voorstellingen onder begeleiding van professionals", zegt artistiek directeur van Likeminds, Caspar Nieuwenhuis. "Tussentijds presenteren ze hun werk op het halfjaarlijkse jongerenfestival Breakin' Walls van Frascati. Na het traject kunnen de deelnemers auditie doen voor een opleiding, doorstromen naar het professionele Likeminds ensemble of  op eigen houtje verder gaan."


Nieuwenhuis vergelijkt het met Ajax. "Het ensemble van Likeminds is dan Ajax 1 en de Factory de jongerenopleiding. Net als bij profvoetbal is talentwikkeling hard nodig en moet je dat structureel faciliteren. Anders droogt het talent op." De Factory zal zelf talent scouten  bij lokale theaterinitiatieven voor jongeren, zoals Studio 52nd en Poetry Circle/Nowhere uit Amsterdam Oost, De Gasten (voormalig Jong Rast) uit Nieuw West en de Amsterdamse Jeugdtheaterscholen.

Richt De Factory zich dus vooral op de theatermakers van morgen, bij De Pit ligt de focus op het toekomstige publiek. Onder het motto 'Ban die Boredom' gaat een zogenaamde 'Pit Crew' van 53 jongeren tussen 15 en 20 jaar andere jonge mensen meenemen naar culturele evenementen. Om hun leeftijdsgenoten warm te maken voor cultuur, (video)bloggen en tippen ze op hun website en organiseren ze zelf evenementen in de stad. 


De initiatiefnemers van het Rozentheater houden zich  zoveel mogelijk op de achtergrond. Directeur Mariska Witte: "Jong publiek weet zelf het beste hoe het benaderd wil worden. Wij zorgen alleen dat de crew de nodige middelen heeft en we geven af en toe workshops in camera, editing en recenseren." Om de twee weken komen alle Pit-jongeren samen voor overleg tijdens een etentje in het Compagnietheater.

Samenwerking met de Factory ligt volgens Witte voor de hand. "Een festival als 'Breakin' Walls' in Frascati is natuurlijk bij uitstek geschikt om te videobloggen en om te tippen aan de Pit-volgers. Zij de makers, wij het publiek; we vullen elkaar goed aan."


De Pit Inl.: http://www.depit.nl/ In november 2013 gaat de eerste Factory-productie in première. Op 2 juni worden hiervoor audities gehouden. Inl.: theaterfrascati.nl en likeminds.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen