maandag 25 maart 2013

'Mijn slappe komedie' Via Rudolphi Theaterproducties

Onder die absurde dialogen broeit de scheidingspijn

Foto Jochem Jurgens

Onwennig staan ze met z’n vieren naast elkaar te wachten. Ze staren naar hun schoenen en het plafond, hun handen in hun zakken. Twee exen hebben net hun nieuwe partners aan elkaar voorgesteld en zijn samen in een restaurant om nog enkele gezamenlijke spullen te verdelen. Er zijn gezelligere situaties denkbaar. En dan komt er ook maar geen tafel vrij.

De meesterverbeelders van de onbeholpenheid zijn terug. Theatergroep Carver moest door bezuinigingen eind januari afscheid nemen van haar publiek, maar gelukkig bleek er geld over om met enkele kernleden nog een nieuwe theatertekst van Magne van den Berg te spelen. ‘Mijn slappe komedie voor vier mensen, een handjevol personeel en een tafel die niet vrijkomt’ blijkt een ideaal Carverstuk.

De absurde dialogen draaien om niet veel meer dan een caravan, een opvallende blouse en vegetarische geitenkaaskroketjes, maar onder die onderwerpen blijkt al snel veel opgekropt verdriet en frustratie te liggen. Als de verbitterde Louise (Raymonde de Kuyper) lang genoeg doorzeurt, barst haar ex-man Ben (Aat Ceelen) in woede uit en zijzelf in tranen. Hun partners (Leny Breederveld en René van ’t Hof) kijken vol verbazing toe.
Van den Berg componeerde haar tekst als een minutieus muziekstuk met veel herhaling en korte zinnen. De acteurs musiceren die met een goed gevoel voor timing en met kleine gebaren, zoals een nerveuse trek van een sigaret en gerommel in een handtas. De sobere regie van Aat Ceelen en Beppie Melissen (eindregie) geeft daarvoor alle ruimte. Zij plaatsen de acteurs enkel in wisselende tableau vivants, waarin de exen, partners, mannen en vrouwen betekenisvol tegenover of  bij elkaar staan. Dit smaakt naar meer Carvertoetjes.

Mijn slappe komedie voor vier mensen, een handjevol personeel en een tafel die niet vrijkomt, door Via Rudolphi Theaterproducties: Gezien: 23/3, Toneelschuur Haarlem. Tournee t/m 9/6. Inl.: viarudolphi.nl