vrijdag 12 oktober 2012

Reportage 'Eeuwige Nachtcafé V' Circus Treurdier

'Treurdieriaanse' dictatuur

„Wij zijn klaar met de terreur van de fantasielozen. De elite aan de macht en het volk het land uit! Ratatata!” Muziektheatergezelschap Circus Treurdier pleegt in zijn vijfde revueprogramma een elitaire coup. Bij eerdere voorstellingen was het jonge Amsterdamse gezelschap in andere theaters te gast, maar nu is het tijd voor een eigen café chantant met een heerlijk politiek incorrect thema.
De acteurs en muzikanten bouwden in de kelder van Loods 6 in Amsterdam Oost een nieuw nachtcafé met ronde tafeltjes, een bar en kleine podia. De witgekalkte muren in de creatieve broedplaats lardeerden ze met roodfluwelen gordijnen en barokke bloem- en fruitstillevens. Op een van de fruitages poseert artistiek leider Thomas Spijkerman in konijnenpak als liggend ‘naakt’. Als het grote Koenijn oreert Spijkerman aan het begin van de avond streng de nieuwe wetten van zijn land. „In iedere straat een fanfare- band, levenslang studeren voor ie- dereen en 24 uur per dag Zomergasten!” En daar hoort natuurlijk een vleugje Frans bij. „Je joue de la musi- que/ je suis fantastique/ je suis chic”, zingt hij samen met enkele trouwe onderdanen. Vervolgens trakteert de despoot op een ongegeneerd elitair avondje vol politieke persiflages, hermetische poëzie, foute filosofie en vooral melancholische muziek.
De bar is de hele avond open voor upperclass borrels en tussen het intellectuele vermaak wordt gekeuveld. Af en toe slaagt het volk er nog in om het elitaire plaatje te verstoren. Zak Doekje (Peter van Rooijen) zingt vrijuit: „Ik ben een lekkertje”, terwijl hij in polonaise door het café host. Koenijn grijpt onverbiddelijk in, trekt midden in een lalalala theatraal een zwarte kap over zijn hoofd en voert de volkszanger af. De aanwezige hippe jonge twinti- gers drinken onderdanig Chateaux de Luxe van 5 euro per glas, die volgens de kaart „alleen mensen met smaak lekker vinden”, en proeven plateaus Queso Manchego met een garnituur van granaatappelpitten. Ze lijken zich bijzonder thuis te voelen in een ‘Treurdiaanse' dictatuur.